fredag 5 mars 2010

Kyligt sällskap i sängen

Så klantig man får vara då :-(

Trött och seg och hängig skulle jag igår göra en omelett. Gjorde iordning allt och skjutsade in stekpannan i ungen (tycker det fungerar lite bättre i ugn) och pysslade med lite annat innan den blev klar och togs ut ur ugnen. Så långt var allting bra...

När jag sedan ska skära upp bitar till mig och dottern tar jag tag i handtaget för att vrida på stekpannan .... låt mig säga så här det är en väldigt dum idé att ta i handtaget på en gjutjärnsstekpanna som just tagits ut ur en 200-gradig ugn ... det kommer lätt ofrivilliga ljud som skrämmer både dotter och katt... :-(

Har inte gjort glass på länge men nu kom frysblocket till glassmaskinen till användning, satt hela kvällen med handen på det. (Fick äta på amerikanskt vis med bara gaffel och en hand.)

Vid sänggåendet tinade blocket snabbt, jag är väl för het i sängen ;-) Handen brände så jag stoppade tillbaka blocket i frysen och tog en burk hemmagjord buljong, som ändå varit i frysen för länge, och höll i handen ett par timmar i sängen medan glassblocket frös till på nytt. Sedan fick jag åter sällskap av mitt välsignade isblock igen. Ok, jag fick prova en del konstiga ställningar som inte var så bra för min nacke men det iskalla sällskapet var precis vad jag behövde i min säng denna natt.

Att kyla ned hjälper verkligen när man bränt sig, men det måste göras under många timmar. Från att varit skrikande röd har nu handen bara en lätt rodnad efter nattens kyliga umgänge med glassmaskinens isblock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar