söndag 13 september 2009

Lax med grönsaksfräs - Mums!

Palsternackan jag skördade hade ett speciellt syfte, dess öde var att ingå i en ny maträtt jag skulle prova. Eftersom det blev ett synnerligen lyckat och väldigt gott resultat vill jag dela med mig av denna rätt som jag hittade i nummer 01/2008 av Laga Lätt som jag av någon anledning hade liggande (tror det var en provprenumeration där jag ville ha premien =o).

Så här kommer:

Lax med grönsaksfräs
Mumsigt värre!

4 portioner

2 dl grovt riven morot
2 dl finstrimlad/riven fänkål alt. palsernacka (jag använde palsternacka)
2 dl grovt riven rotselleri
2 dl finstrimlad purjolök
1+1 msk rapsolja
2 dl matlagningsvin
1 fiskbuljongtärning
2 dl creme fraiche (det står lätt i receptet jag använde vanlig)
salt
peppar
4 laxfiléer/-kotletter (à ca 125 g)

Till servering: Ris och sallad

1. Fräs grönsakerna i olja i en kastrull.
2. Häll i vin och smula i buljong. Låt koka in med grönsakerna. Rör i creme fraiche och sjud ett par minuter. Salta och peppra.
3. Stek laxen i olja 2-3 min/sida. Salta och peppra. Servera med grönsaksfräs, ris och sallad.

Dottern och jag njöt som bara den och denna rätt kommer nu att ingå bland våra favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar