lördag 5 september 2009

Äppelmos och fikabesök

Har ingen äppelplockare men jag plockade några kilo äpplen av de jag kunde nå och gjorde äppelmos. Använde passertillsatsen till hushållsassistenten för att slippa skala och kärna ur men jag fick köra igenom moset rätt många gånger innan jag var nöjd. Det blev inte så mycket mos, min största gryta rymmer endast 3,5 kg äppelbitar, min hushållsvåg går endast till två kilo så jag fick höfta med sockret när det var dags att tillsätta det, i slutändan blev det ca fyra liter mos. Tänker nog skaffa mig en äppelsvarv och prova att göra "fint" mos med skalade och urkärnade äpplen.

Saker tar alltid lite längre tid än man tänkt sig så när väninnan "M" kom på besök var jag mitt i passerandet och dottern hade bakat blåbärspaj så hela köket var en krigszon och fikandet fick ske i vardagsrummet. Pajen var god och vi hade det rätt mysigt i kaoset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar