söndag 15 mars 2009

Bärsärk i trädgården

Igår när Ronja Trädskärare med varsam hand beskar mitt äppelträd gick jag mer våldsamt tillväga.

Stora nyponbuskar hindrade nämligen Ronjas framkomlighet så jag jämnade dem med marken ... ja det blev kalhygge i nyponsnåren men å andra sidan så är ju nypon tuffa och kommer att återhämta sig och troligen bli finare än vad de var :-) Dessutom så fick Ronja bättre svängrum och äppelträdet mer luft omkring sig.

Gick även lite försiktigt lös på vinbären som inte gav några bär förra året :-( Funderar på om jag ska bygga någon slags spalje och binda upp dem... Sedan tog bärsärken över igen och jag gav mig på andra nyponbuskar och sly. Men sedan gick musten ur mig och jag satte mig på en stol och tittade på när Ronja arbetade vidare med äppelträdet.

Ett problem jag har nu är att när man går bärsärk bland nyponbuskar så efterlämnar man högar med det som en gång var buskar ... dvs. grenar med miljoner med små och stora taggar :-( ! Dessa högar ska ju någon gång förflyttas till lämpligare och mindre iögonfallande områden av min trädgård ... hmm.... Min kropp kan jag skydda med tjock täckkappa men mina tassar ?!
Jag efterlyser jag härmed armerade trädgårdshandskar så att jag kan förflytta dessa högar utan att mina händer förvandlas till perforerade nåldynor.
Vore kanske även bra med ett visir för att skydda ansiktet från sprättande grenar, för jag har en känsla för att Murphy's lag kommer känna sig tvingad att agera om dessa taggar befinner sig endast centimeter från mitt ansikte.

Jag anar att fortsättning följer på detta ... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar