tisdag 17 mars 2009

IKEA #§?#!%&!!!! :(

Fick för mig att tvätta överdragen till min IKEA-fåtölj och pall eftersom jag under en längre tid konstaterat att de var i stort behov av rengöring. Sagt och gjort, jag kämpade en stund med diverse kardborrband som bara ville fastna och slet av överdragen och slängde dem i tvättmaskinen. Medan tvättmaskinen gjorde sitt passade jag på att ha en trevlig pratsstund med A i luren och satt samtidigt och njöt av solen och en kopp kaffe på magasinstrappen :-).

Så småningom var tvätten ren men väldigt skrynklig, så det var att slita och dra för att försöka sträcka ut tygstyckena något och något säger mig att jag kommer att få träningsvärk av bara detta...

Då kom jag ihåg att det fanns en anledning till att jag inte hade tvätta fåtöljens överdrag tidigare ... det var nämligen nästan omöjligt att få på det när det var nytt utan att en söm sprack. Eftersom tyg i allmänhet är något mer töjbara när de är fuktiga så tyckte jag att det var bäst att försöka få på fåtöljöverdraget i vått tillstånd (dessutom skulle nog skrynklor rätas ut mer då). Få på det över ryggstödet var en enkel match men armstöden ... jag fick slita och dra som ett ja, jag vet inte vad och alla dessa kardborrband som bara ville fastna i där de inte skulle. När jag var klar hade ytterligare ett par sömmar spruckit och svetten rann i floder ... Samma elände var det med pallöverdraget som borde vara en baggis och när det ätligen var på var jag inte bara dyngsur (i dubbel bemärkelse) utan även totalt överhettad. IKEA #§?#!%&!!!! :( ! Varför har de inte gjort en eller två dragkedjor på tvättbara överdrag, det finns på ryggen på sofföverdraget och det är mycket lättare att få på och av. Ja, ja dynöverdragen får vänta tills de är torra där går det åtminstone att knöla ihop dynorna för att få in dem och jag pallar inte mer överdrag idag.

Har funderat på att beställa nya lite roligare/snyggare/fräschare överdrag från Bemz (tror det hette så) men jag undrar hur deras överdrag är sydda?

Jag får trösta mig med att det var i alla fall skönt att sitta ute en stund och njuta av vårsolen en stund, det ger hopp om livet. Och jag såg och hörde faktiskt årets första trana, det är ett vårtecken så gott som något! :-)

1 kommentar:

  1. Ja, IKEA i all ära men uppenbarligen har de sina baksidor...kom ihåg att påminna A om dina erfarenheter när hon får för sig att tvätta sitt överdrag till sin soffa.

    SvaraRadera