torsdag 26 mars 2009

Garderobsprojekt

I mitt sovrum har jag en nisch mellan två fasta garderober och tyvärr öppnar sig den ena garderoben in mot nischen vilket omöjliggjorde att sätta in nya garderober emellan dem. I vilket fall hade det blivit väldigt rörigt med flera olika typer av garderober. Men då det är brist på garderober/skåp i huset behövde jag skapa utrymme att hänga kläder på.

Jag kom då på det eleganta lösningen att sätta upp ett draperi som går från sneväggen (som är väggen till garderoben som öppnar sig mot nischen)till motstående vägg och därigenom döljs både nisch och garderober bakom draperiet och ger ett lugnt intryck. Detta gjorde jag för drygt ett år sedan med orkade inte riktigt med att fixa med stänger så det blev ett provisorium med en vädringsställning som jag hängde kläder på bakom draperiet. Denna vädringsställning fyllde i och för sig en funktion temporärt men det var irriterande med benen som stack ut och risken med temporära lösningar är ju att de tenderar att bli permanenta ... särskilt när de fungerar någorlunda.

Igår fick jag ett plötsligt infall att åtgärda det som jag borde gjort för ett år sedan. Så jag mätte och kapade rundstaven (som inköptes för ett år sedan) i lämpliga längder, tog en regel som jag hade i magasinet och kapade för att ha stöd i mitten. Skruvade fast beslag (som också inköptes för ett år sedan) att fästa rundstaven med och så var det hela kirrat :-)!

Bilden är lite otydlig men den övre stången sträcker sig hela vägen och sitter fäst ovanför dörren som öppnas in mot nischen, den dörren går alltså fortfarande att öppna och skulle jag ha för mycket hängande där är det ju bara att ta bort lite kläder när jag vill in i garderoben som innehåller saker som används väldigt sällan eller är säsongsbetonat. I högra halvan kan jag hänga långa kläder som morgonrock och balklänning (om jag hade någon ;-) ) Vänstra halvan har har två stänger för kortare plagg även om det just nu är en byrå inklämd som stjäl en del av det nedre utrymmet. Tanken är att i framtiden även få upp en liten hylla ovanför den övre stången. Dessutom ska en annan byrå full med diverse skräp tömmas så att jag kan flytta ut byrån från nischen. På det hela taget är jag i alla fall väldigt nöjd med att jag äntligen fick arslet ur och gjorde klart så här långt. Här går man och tänker på en sak i över ett år och så när man väl kommer till skott så tar det bara en timme att fixa, så mycket irritation jag hade besparat mig om jag bara hade gjort det med en gång... men nu är det i alla fall gjort och jag är jätteglad över det :-)

2 kommentarer:

  1. Enkel lösning som är riktigt snygg! Du ser ut att ha ett smakfullt inrett sovrum. Diggar lampan! 10 poäng! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :-)! Du och A får ta och komma ut och hälsa på framöver.
    Kram!

    SvaraRadera