lördag 28 mars 2009

Lite mer om Gaia

Det var ett tag sedan jag skrev om Gaia min härliga katt och bilder har efterlysts, så här kommer det några från hennes favoritplatser dvs. fönster och soffa ;-).

Gaia har nu varit hos mig drygt ett år och hon har verkligen förändrats från en skygg liten dam till en väldigt kelig, gosig och mysig prinsessa. Nu kan t.o.m. främmande människor få klappa henne, om de inte är för bullriga och framfusiga.

Hon går gärna med mig runt i huset och vill ha koll på vad jag gör. Hon tycker om när jag sitter i TV-fåtöljen och kelar med henne men det är viktigt att jag (eller barnen) har filten i knäet när det ska kelas. Finns inte filten där så tittar hon på filten och på mig för att tala om att den ska läggas på plats innan hon kommer och lägger sig till rätta i knäet. I början av kvällen ska det dessutom gärna "pannbuffas" en del innan och lägger sig ned.
Fram till nyligen la hon sig på en stol i hallen när jag satt vi datorn och hoppade förhoppningsfullt ned och sprang efter mig när jag lämnade arbetsrummet (och såg väldigt besviken ut när jag vände tillbaka till datorn efter förättat ärende).


På sista tiden har hon lagt sig till med en ny egenhet. När jag sätter mig vid datorn går hon runt och stryker sig mot mina ben och småjamar lite. Efter en stund kan sätta upp framtassarna på stolssitsen och efter ytterligare en stund så daskar hon till mig i ändan!?! Det är som om hon tycker att jag är tråkig och vill få upp mig från stolen. ;-).


Häromdagen hade jag knappt hunnit sätta mig när hon gick fram till mig med bestämda steg, spände ögonen i mig och gav ifrån sig ett mycket bestämt, högljutt och uppfordrande "MJAU!!!", det var som om hon sa: "Ska du sätta dig vid den där dumma datorn igen, du är tråkig då!!" Jag kom alldeles av mig och började asgarva (då såg hon synnerligen förnärmad ut).

Det är härligt att se att hon fortfarande utvecklas och blir mer och mer personlig för var dag som går.

1 kommentar:

  1. Fin katt. Jag ser vissa likheter med en annan katt, herr Sixten! :)

    SvaraRadera