torsdag 19 mars 2009

Krisfunderingar

Pratade med väninnan I och vi kom in på detta med kriser som hotar det liv vi är vana vid. Vad gör man om infrastrukturen fallerar? I dagens samhälle är vi mer än någonsin beroende av en fungerande infrastruktur som i sin tur är beroende av el och olja till det kommer den ekonomiska kris vi befinner oss i och vad den leder till vet vi inte idag. Man kan ju bara se tillbaka på 30-talets inflation i Tyskland, men förhoppningsvis hamnar vi inte där.

"I" som bor i lägenhet i Stockholm är betydligt mer utsatt än jag är om det t.ex. blir elbrist och/eller matbrist. Jag skulle med smärre förberedelser kunna klara mig rätt bra utan el, skulle främst sakna tvättmaskinen ;-). Jag har vedspis som ger värme och matlagningsmöjlighet och kan hämta vatten i en liten bäck några hundra meter från mitt hus, jag har även en liten bit mark jag kan odla lite på och jag kan säkert hitta lite ätbart i skogen, jag har t.o.m. en matkällare där jag kan förvara det som kräver svalare temperatur. Men "I" och alla andra i städerna, vad händer med dem?

Vi har tidigare pratat om detta och konstaterat att det är nog väldigt bra att ha ett krisförråd hemma av mat i form av konserver och torrvaror som räcker och håller en längre period och för de utan vedspis är det inte helt fel att ha ett campingkök redo. Men vad ska detta förråd innehålla för att man ska få i sig det man behöver ...? Vad vore bra att ha som bytesobjekt? Vad blir hårdvaluta i ett samhälle där matleveranserna inte längre fungerar? Kanske blir socker och salt för konservering mer värt än guld?

Ja, det var lite av vad jag funderade på idag.

4 kommentarer:

  1. Trevlig blogg Talo :). Fölger med framöver. xtra klapp till Gaia

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas att vi slipper uppleva det. Plötsligt känns mitt hus med jorkällare, stor tomt, vedkaminer och eget vatten betydligt tryggare än ett mindre ansvarsfullt lägenhetsliv i stan. Kanske att det har sina fördelar ändå att ha naturen in på knuten. Men vi är än mer beroende av att kunna transportera oss än stadsborna :(

    SvaraRadera
  3. Kloka tankar!
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  4. Tack för responsen! Ja, det är nog bra att stanna upp ibland och tänka igenom saker och ting som man tar för självklara.

    SvaraRadera