onsdag 25 mars 2009

Bilbekymmer

Efter en helg med barnen och fullt upp åkte jag i måndags till Stockholm för ett möte på dotterns skola, mat hos exet, fika med dottern hennes pojkvän och hans mamma och därefter skulle jag åka till min farbror för att hämta silversmidesverktyg och en fika med honom. Schemat var alltså rätt fullbokat.

När jag kom fram till Hässelby Gård öppnar jag bakdörren och låser sedan bilen. För att inte råka smälla igen dörren och låsa in nyckeln när jag ställer ifrån mig väskan för att ta på mig kappan, så stoppar jag nyckeln tillfälligt i byxfickan.

Mötet på skolan går bra och när det är slut ska jag ta fram bilnycklarna. I väskan finns inga bilnycklar inte heller i fickorna. Vi kollar rummet där vi suttit men inga nycklar där. Paniken sprider sig och jag tömmer ut allt ur väskan men inga bilnycklar någonstans!!! Jag och dottern går långsamt mot bilen och skannar av marken med blicken, gräver med foten i snön men ingenstans finns mina nycklar :-(. Det är bara att ringa exet som åkt före och be honom återvända för att hämta oss. När han kommer ringer vi till Toyota för att se om det går att ordna nyckel därifrån men får beskedet att det tar en vecka! Dessutom måste de ha bilen där för att kunna programmera något chip! Vad göra? Paniken är i full gång. Tänk om någon hittat nycklarna som givetvis har Toyotamärket inpräntat på nyckeln och ser den ensamma Toyotan på parkeringen. Jag kommer säkert få P-bot eller så ger sig någon på bilen (mycke bus i Hässelby Gård)....

Lugnar ner mig och börjar tänka klart. Ringer väninnan "M" som bor 2½ mil från mig och har tillgång till mina extra hemnycklar och hon får åka hem till mig och hämta reservnyckeln. När vi fått i oss lite mat åker exet och jag och möter upp henne i Nykvarn och återvänder till Stockholm och bilen som står kvar utan P-bot eller skadegörelse. Puhh :-) :-D

Klockan är nu efter åtta. Fick givetvis ställa in fikat hos dotterns pojkvän och hans mamma till dotterns förtret. Besöket hos min fabror kunde däremot inte skjutas på eftersom han är tvungen att tömma sin lokal och när jag kommer dit har klockan hunnit bli halv nio. Vi träffas inte så ofta och han hade gjort iordning fika och vill sitta och prata lite så det är nästan midnatt innan jag lämnar huvudstaden och äntligen kan bege mig hemåt.

Har nu verkligen insett att reservnyckel till bilen är väldigt bra att ha! Hade bestämt mig för att åka till Toyota och beställa en ny på torsdag efter jobbet, men för några minuter sedan ringer dottern. Hennes lärare hade ringt och en annan lärare på skolan har hittat min nyckel!!! :-D Yippeee!!

4 kommentarer:

  1. Oj, vilken otrevlig överraskning att inte hitta bilnyckeln. Men det löste sig ju till slut i alla fall. :)
    Det ska bli kul att få följa dig med ditt silversmide...
    Kraaam!

    SvaraRadera
  2. Attans vilken otur...men grattis till återfinnandet :)
    Kom just på att min egen reservnyckel hänger kvar på bilverkstan. Kanske kan vara läge att hämta den eller så kan det vara optimalt om/när jag blir stående utefter vägen. Bara att bege sig hemåt och ringa verkstan så fixar de resten ;)

    SvaraRadera
  3. Ja ingen blev gladare än jag över de återfunna nycklarna :-) Dottern har hämtat dem så jag får dem när hon kommer nästa gång.
    Vi får se när jag kommer igång med silversmidet, behöver beställa lite silver och slangar till brännaren först.

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot att få se lite framtida alser :)

    SvaraRadera