lördag 2 maj 2009

Besök hos en självhushållare

Sprang och letade fröer som en galning. Kunde inte begripa var jag gjort av de fröer jag köpte för dryga veckan sedan de var helt borta! När jag skulle hämta en sak i bilen såg jag att jag ställt några sylthinkar jag fått bredvid bilen och då kom jag på att när jag tömde bilen för att åka och fira sonen förra veckan hade jag ställt hinkarna där och lagt påsen med fröer i en av dem... för att veta var jag hade dem .... japp!

Efter en något längre rundtur än planerat i de Sörmländska skogarna kom vi lutligen till min f.d. kollega för att titta på kaniner, höns, bin och odlingar (samt katter och hund). Det var kul att äntligen få se det jag hört talas om så länge. Dottern blev förälskad i kaninerna och lekte med labradoren Franke tills han fick nog av att springa efter boll.

Dottern hade hade med sig fina kameran så hon skulle agera fotograf även åt mig och hon tog massor med bilder ... men eftersom hon glömt laddaren i stora staden så kan vi inte föra över bilderna till min dator ... :-(
Jag fick låna några böcker och tidningen Odlaren av f.d. kollegan. Den ena boken var "Min dröm om lustgården" av Börje Remstam, en bok om täckodling som Anke rekommenderat länge och tjatat på mig om att jag borde läsa. Jag plöjde igenom den under kvällen, den var rätt pladdrig och ostrukturerad i mitt tycke, men ändå rätt intressant att läsa. (En artikel om täckodling av honom ).

Bläddrade igenom några ex av Odlaren som ges ut av FOBO och det fanns lite matnyttigt där också, speciellt en artikel "Sätt vitlöken nu! Täckodling med tidningar smidigt odlingssätt" som visar hur man kan påbörja täckodling där det från början är t.ex. gräsmatta ... jag kanske gör en sammanfattning senare för jag tror att speciellt Anke skulle vara intresserad av den (tyvärr finns den inte som PDF).

Den andra boken "Bin till nytta och nöja" (C.O. Mattson & J. Lang) har jag inte hunnit börja med ännu men jag ser fram emot den. Insåg bara att jag vill ha bin här NU för att hjälpa till med pollinering av mitt blommande plommonträd, fick bara ETT plommon förra året i och för sig gott, men endast ett??? Vore bra med bin innan äppelträden går i blom så att jag får större och finare äpplen :-D.

4 kommentarer:

  1. Jag anar vem det var ni besökte... ;)

    Ja, det gäller att locka på insekterna på våren. Vårlökar är mycket populärt, så sätt många krokus, scilla och annat mums för de små. Plantering på hösten rekommenderas.

    Sen kan det vara så med plommonträdet att det behöver en kompis för befruktning (hehe), men vissa sorter är självfertila.
    Håller tummarna för lyckad skörd!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tackar och bockar för ev. sammanfattning . Jag får ta herr Remstam under mina vingars beskydd och rek. fortfarande hans "pladdriga" bok =). Han har i varje fall fått meg att komma i gång och bli intr. av detta med odling ( täck ).

    Annars måste jag säga vilken snygg odlingsbädd L ! Du är rena snickaren

    SvaraRadera
  3. Ronja,
    Tror du gissar rätt på vem vi besökte :-). Mitt plommonträd har redan en kompis ... tror jag, är inte helt säker eftersom det ena blommar och det andra precis är på väg att börja.

    Anke,
    Har skickat en PDF till dig av artikeln om täckodling och vitlök.

    Kram på er båda!

    SvaraRadera
  4. Förresten, tack Anke för din kommentar om odlingsbädden, jag är rätt stolt och glad över skapelsen :-D.

    Kram igen!

    SvaraRadera