lördag 16 maj 2009

Omplantering och rabarberskörd

Tomater, Basilika och Majs som frösåddes i mars och stått i ett fönster inomhus har nu äntligen och välbehövligt omplanterats till större krukor. Insåg att det är betydligt bättre att ha minidrivhus med en liten kruka för varje planta eftersom rötter mellan olika plantor annars gärna trasslar ihop sig. Det gick ändå hyfsat och jag har nu lärt mig något inför nästa säsong. Tyvärr har jag ännu inte fått ihop tillräckligt med hinkar så många plantor fick nöja sig med större kruka tills vidare. Dessutom har jag inte fått upp andra växthuset så det är rätt bra med en del i krukor för tillfället så att alla får plats.


Trots intensiv krukjakt räckte inte mitt samlade förråd av krukor och hinkar så några majsplantor fick en tillfällig bostad i kartonger! Funderade över detta med frostnätter, det är ju ca 35 tomatplantor plus Basilika och majs. Kom på att jag hade trälådor jag fått från en slottsträdgård så jag ställde krukorna i dem så kan jag rätt lätt ta in dem i det isolerade utrymmet i magasinet om jag är rädd att växthuset inte klarar av frosten. Några Basilikaplantor fick återvända in i huset i sina nya krukor.


Som synes blev växthuset rätt fullt, tog bort ett hyllplan på varje sida så att busktomaterna ska ha plats att växa uppåt.


Årets första skörd av rabarber! Pajen står i ugnen och är snart klar. Den ska avnjutas ikväll när vi grillar och tittar på melodifestivalen hos en väninna.

3 kommentarer:

  1. Jag säger bara en sak - jag får prestationsångest... ;)

    SvaraRadera
  2. Men,växthuset ser ju riktigt stort ut ! Så mycket du fick plats med.

    Annars så blev örtagården riktigt läcker. Fint att kunna använda det man hittar och bygga med, och stenar är trevligt som inramning till kryddplantor.

    Annars vill jag bara (ödmjukt) säga: Heja Norge!!!!!! =).

    SvaraRadera
  3. Lena,du gör ju så mycket annat så inte ska du ha prestationsångest! Du är ju fantastisk!

    Ja, Anke, det var kul att Norge vann! :-D Jag är riktigt nöjd med planteringen och det är ju kul att andra också tycker att den är fin.

    Kram på er!

    SvaraRadera