fredag 15 maj 2009

Sådd i odlingsbädden

Idag efter jobbet hade jag bestämt mig för att så i odlingsbädden. Eftersom nya numret av tidningen Åter hade kommit blev det först en fika i eftermiddagssolen. En artikel om att hamra eggen på lien istället för att slipa den fick mig att ta fram lien och slå lite gräs för att ha som täckning mellan raderna i odlingen. Till slut tog jag fram min korg med fröer, fick dock stå och vattna en bra stund innan jag kunde så för jorden var lite för torr. Jag la på ett täcke med gräs innan jag gjorde rader och la gräsklippet som vallar emellan. Tyvärr hann jag komma drygt halvvägs med sådden innan jag kom ihåg att jag som har djupbädd kan så lite tätare än vad det står på förpackningarna, men jag kommer förhoppningvis ihåg det när det är dags för nästa "låda".

Visst blev det fint med det än så länge gröna gräset mellan raderna! Nu ser man inte längre så mycket av det eftersom jag la på fiberduken och gräset håller sig ju inte grönt särkilt länge ändå.

Jag hann även med att sätta mina potatisar. De har legat på förgroning och visade sig ha utvecklat rötter! Jag provade med några att sätta dem i säck där jag ska fylla på jord vartefter de växer, en metod jag läst om och som ska ge rätt stor skörd så vi får se. Resten satte jag i det land jag grävde förra året och där ska jag kupa på vanligt sätt.

Kändes skönt att hinna att hinna en fika i solen och bläddra i Åter och att även få lite gjort i trädgården fast jag jobbade idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar