torsdag 14 maj 2009

Örtalandet klart!

Nu är örtalandet klart! Ja, det behövs lite fler örter men "stommen" är klar och redo för plantering. Funderar på att sätta dit några jordgubbspantor tills vidare.


Visst blev det fint!

Tidigare hade jag ju lagt ut stenramen. Idag grävde jag upp de befintliga plantorna och täckte sedan hela ytan med kartong/tidningar (nu har jag slut på tidningar men hoppas på leverans i helgen av snälla väninnor). Fyllde sedan på med jord, drygt 30 lass blev det (puh!) för det går ju inte att fylla skottkärran om man ska kunna förflytta den :-(. Dessutom blev det några vändor till med skottkärran för att hämta stenplattor och fler stenar. Med ca 200 steg per vända så ångrar jag nästan att jag inte är med på jobbets stegtävling ;-). Gjorde en gång i mitten för att jag inte ska behöva beträda jorden och riskera att platta till den när jag sköter mina plantor, har lärt mig att det ska undvikas. Ska täcka den bara jorden med gräsklipp när jag klippt gräsmattorna så blir det lite gödning också. Det är ju täckodling som gäller! Nu är min högra arm så trött på mig att den inte ens orkar lyfta en kaffekopp så det är dags att göra kväll.

Några söta gäster i gräsmattan.

Den mörka mossan gör sig så bra mot tulpanernas starka färg och fångade min blick och även om det är finare i verkligheten så är det värt att visas.

4 kommentarer:

  1. Wow! Supersnyggt! Lavendel måste du ju ha, eller hur? Jag har frösåddingar hemma i min grusgång, du får gärna ärva ett gäng. ;)

    Täckodling är bra på ett sätt, men kan vara mindre bra på ett annat. Det gäller att inte lägga på för tjockt för då avgår det ammoniak från gräset när inte syret kommer åt ordentligt. Ammoniak innehåller kväve och är inte bra för miljön.

    Ett lagom tjockt lager är däremot perfekt. Ett par centimeter kan funka. Du får gå dit och sniffa när det bryts ner. Ammoniak luktar ju inte så gott...

    Har du lust att komma hit en sväng eller få lite besök?

    Kram!

    PS! Phydosid som ordverifiering. Låter som ett läkemedel... :D

    SvaraRadera
  2. Lavendel har jag satt ett par men jag tar gärna emot fler ;-) de är ju så fina.

    Tack för tipset gällande täckodling. Se dagens inlägg för att se mitt första försök till täckodling.

    Du kan väl mejla mig dina kontaktuppgifter (allt försvann ju när jag tömde datorn :-( så jag har inte ens din mejl). Vore jättekul att träffas!

    Jättekram!

    SvaraRadera
  3. Så fiiint och så duktig du är! Kram!

    SvaraRadera