tisdag 5 maj 2009

Sammanträffande

På väg till Statoil för att fylla på lite luft i däcken börjar jag tänka på studiekamraten H från Stockholms Universitet som jag inte har träffat sedan vi slutade för åtta år sedan. Jag blir sugen på en liten cheeseburgare, vilket händer väldigt sällan, så jag bestämmer mig för att gå in på McDonalds när jag har fyllt däcken, vilket händer ännu mer sällan. Jag fyller däcken och tvekar en sekund, ska jag verkligen köpa mig en burgare ... hm ... OK jag gör det. När jag betalat min burgare och vänder mig om får jag syn på en person som verkar bekant, det är G en annan studiekamrat från Universitetet. Jag går fram och säger: "Hej är det inte ..." då vänder sig den andra personen vid bordet och det är ... ja du gissar rätt, det är H som jag tänkte på 5-10 minuter tidigare!

Det visar sig att de är på väg till H:s föräldrars landställe ca 2 mil från där jag bor (man åker förbi mig på vägen). De brukar åka en annan väg men eftersom de skulle göra en avstickare till Ö&B stannade de till på McDonalds för att hämta krafter. Så det var verkligen en tillfällighet att vi sammanstrålade där. Märkligt eller hur?

Det visade sig tyvärr att G hade gått in i väggen i samband med C-uppsatsen (som hon pga av utlandsvistelse gjorde senare än oss) och H hade varit på god väg i slutet av utbildningen men lyckats arbeta ett år innan hon kraschade totalt. G är fortfarande sjukskriven och H har tidsbestämt sjukbidrag till 2011 ... :-(

Min första krasch kom också i slutet av utbildningen. Jag har bara kontakt med en till från den tiden och han är också utbränd... Vad säger det om pressen under utbildningen. Vad jag vet är vi alltså fyra från min klass som är utbrända ... undrar hur många fler det är?

2 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande! Inte helt ovanligt dock om man försöker lyssna på signalerna.

    Slutade tidigt och bestämde mig för att ta vägen över Tumba hem från jobbet här om veckan (ville testa bara). När jag kommer ut på motorvägen i Södertälje slås jag av att det är så ovanligt lite trafik...
    Veckan efter får jag höra att E4/E20 varit helt avspärrad i ett par timmar under den eftermiddagen pga olycka...

    Kraaam!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med att lyssna på signalerna är inte helt lätt men rätt häftigt när man gör det.

    Ofta påverkar de små omedvetna valen mer än de val som vi går och våndas och har beslutsångest inför bara för att de verkar vara så "viktiga". (Inte just i de fall vi nämnt här dock.) För min del ledde ett beslut att åka och käka mjukglass till att jag bor där jag bor idag ... så kan det gå :-D.

    Kram

    SvaraRadera