måndag 4 maj 2009

Örtalandet får inramning

I morse när jag sömndrucken gjorde ett tidigt besök på den lilla bekvämlighetsinrättningen uppmärksammade jag trots mitt tillstånd något rött i ögonvrån som inte hade funnits där kvällen innan. Det var min Hibiskus som denna mulna morgon valt att slå ut i blom! Det finns värre saker att se på morgonkvisten, eller hur!


Trots denna vackra syn gick jag och la mig igen, vädret var en bra ursäkt att inte sätta fart ... jag har ju lovat mig själv att ta itu med städningen inne i huset när det blir dåligt väder och jag hade inte så särdeles bråttom att sätta igång. När jag slutligen piggnade till så hade även vädret förändrats och solen sken, vilket var ju väääldigt synd ... ;-)

Eftersom vädergudarna inte tyckte att jag skulle ta itu med städningen idag började jag med lite ommöblering i trädgården. Flyttade ett par Rhododendron som förde en förtvinad tillvaro i hård jord där de dessutom inte syntes alls. Nu har de fått en förhoppningsvis bättre plats i stenslänten med torv runt fötterna (tyvärr blev bilderna på flytten inte bra). Vi får se om de kommer att trivas på nya boplatsen, de kan med all säkerhet inte få det sämre där än vad de hade.

När jag räfsade löv för några veckor sedan hittade jag en hög med stenar bakom carporten (typ gatsten), jag bestämde mig då att dessa skulle få inrama mina örter. Idag påbörjade jag det projektet eftersom jag vill få det klart innan några av de större örterna skjuter i höjden. Jag gör det väldigt enkelt för mig: Jag tänker precis som med odlingsbäddarna täcka med tidningar/kartong (för att kväva gräs/ogräs) och lägga på jord som jag planterar örterna i. Jag började idag med att lägga ut tidningar (tackar AK för dem) där stenarna ska ligga och blötte dem för att de inte skulle blåsa iväg och sedan la jag dit stenarna på plats. Det hade varit bra att gräva ned stenarna en aning för att få dem att ligga stadigare men jag vill ha så mycket höjd av dem som möjligt eftersom jag ska ha på ett hyfsat tjockt jordlager. Vill de välta utåt får jag lösa det senare.


Stenhögen minskade som synes och örtalandet blir betydligt större än tidigare. När jag kommit så här långt hade vädergudarna ändrat sig och det började regna ... jag packade sålunda ihop för dagen ... när jag fått in allt i magasinet sken solen igen ... hmm ... men då fick det räcka.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar