onsdag 27 maj 2009

Kirskål

Häromdagen skördade jag min första Kirskål, ja, jag sa skörda. Kirskål kan man göra mycket med jag använder den istället för spenat och den innehåller mer vitaminer och mineraler än spenat. Istället för att betrakta kirskålen som ett ovälkommet inslag i trädgården uppskattar jag den numera.
Förut skördade jag med sax men nu använde jag lien och det var mycket smidigare, även om jag fick rensa bort lite gräs och annat men å andra sidan tror jag inte att det gör något om det kommer med några grässtrån. Funderar på att även torka kirskål så att jag har i vinter.

Recept på kirskålssoppa

Grovt hackad kirskål (du behöver mer än du tror)
Grovt hackad purjolök
Finhackad vitlök
Vatten (mindre än du tror)
Hönsbuljong
Salt

Får puttra tillsammans en stund tills kirskål och purjo är lagom mjuk(ca 5-10 minuter).

Om du haft för mycket vatten och kan du hälla av en hel del innan du mixar soppan med mixerstav.
Tillsätt vispgrädde och valfria kryddor och koka upp och smaka av. Om soppan är för vattnig kan du reda av den med lite mjöl.

Ätes som den är eller med kokt ägg!


En artikel som ger lite mer tips: Ät dina fiender med recept på kirskålsomelett och kirskålsstuvning. Det är dock inte sant som det står i artikeln att kirskålen introducerades i vårt land av munkarna även om de säkert tog den nyttiga växten med sig, redan på järnåldern åt vi faktiskt kirskål i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Har inte provat eftersom jag inte har någon kirskål... ;) peppar peppar.
    Men grannen har och man kanske skulle sträcka sig över muren och norpa en del. Jag tror inte de skulle misstycka. ;)

    Kraaaaaaaam!

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Hur går det med odlingarna?
    Det var länge sen du skrev, hoppas allt är bra med dig.
    Kramar i travar!
    Ronja :)

    SvaraRadera