måndag 27 april 2009

Jorden är kommen!

Jorden har nu anlänt! :-D.

När jag ringde och beställde hade de sagt att de inte skulle komma före klockan nio, så jag ställde klockan på 08:30... ... 07:45 ringde de och var på väg och ville ha vägbeskrivning... *suck*. Ja, jag fick i alla fall chans att klä på mig innan jordlasset kom, han som levererade hade kanske inte haft något emot om jag öppnat i morgonrocken ;-).



Började med ramen till min första odlingsbädd. Tog en brädhöjd först så att jag lätt kunde stjälpa i jord direkt från skottkärran runt om. Innan jag hällde i jorden täckte jag botten med kartonger/tidningar för att hindra att gräs och ogräs kommmer upp. När kartonger och tidningar förmultnat har ogräsets rötter förhoppningsvis gett upp hoppet (i alla fall de som kommer underifrån). När jag hällt i så mycket jord som jag kunde byggde jag på två brädhöjder på ena långsidan och skyfflade jorden mot den så att jag på de låga sidorna kunde fortsätta att stjälpa i mer jord direkt från skottkärran. På detta viset behövde jag inte stå och ösa med spade.

När jag skulle skruva fast kortsidorna fick jag besök av väninnan K tidigare än väntat...
Väninnan K kom med en släpkärra full med utemöbler och hade med sig hunden Bamse vars husse också var med för att hjälpa till med att köra och bära sakerna. Bamse var nog rätt utråkad när vi bar utemöbler, skruvade isär sängarna som var i gäststugan och bar upp i magasinet etc. han satt och muttrade en del. När husse åkte iväg för att hämta bäddsoffan som K köpt för att ha i stugan så visade Bamse sina ylningskonster också (tur att jag inte har grannar). K ska ju måla om i stugan som hon ska vara i under sommaren, så medans vi väntade började vi att riva den utomordentlig tjusiga sjögräsimitaitonstapeten ;-). Vi hann faktiskt med det mesta av grovrivningen :-).




När Bamses husse till slut anlände med bäddsoffan hade vi ett fasligt sjå att få in den genom den endast 70 cm breda dörren. Vi var nära att ge upp men efter mycket trixande och knixande lyckades vi till slut ändå.
När de åkte var klockan halv åtta så jag körde bara några lass till med jord innan jag packade ihop för dagen. Fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Fniss... Allvarligt talat! Du är ju värsta trädgårdsmästaren!
    Om du INTE vill drabbas av trädgårdsbloggsbacillen ska du INTE titta in här... ;)
    www.tradgardsblogg.se

    Kramar i travar!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår fortfarande inte vad som tagit åt mig... både när det gäller trädgård och bloggande ;-).

    Kraam på dig också :-D

    SvaraRadera
  3. Vad som tagit åt dig? Kanske bara trädgårdsdille eller i allra värsta fall...akta dig...TRÄGÅRDSMANI!! =)

    SvaraRadera