onsdag 8 april 2009

Yrkesvalets bevekelsegrunder

Mötte upp min kära dotter i Moraberg i lördags och passade då på att gå och kolla efter arbetsbyxor att ha i trädgården och när jag målar eller snickrar eftersom de gamla jeansen som hitills fått duga till ändamålet numer knappt hänger samman. Dottern tyckte att arbetsbyxorna var skitsnygga och tjatade till sig ett par genom att lova att hjälpa till med både det ena och det andra ... som trädgårdsarbete och att renovera gäststugan vilket givetvis inte går att göra utan arbetsbyxor... ;-)

Väl hemma skulle byxorna användas och dottern tyckte väldigt mycket om sina byxor och kom på att hon nog vill utbilda sig till något där dylika byxor krävs, dessutom kände hon att det nog var mer rätt för henne att välja en praktisk utbildning. Hon ska börja gymnasiet i höst och har redan gjort preliminärval, men nu gick vi ut på nätet och tittade på nya alternativ. Någonting inom bygg tyckte hon och vi letade runt, hon var inne på elektriker, byggsnickare mm men så fick hon syn på något som verkligen fångade hennes intresse Bergarbetare och då får man lära sig att spränga berg!! "Bergssprängare vill jag bli! Det vore skithäftigt!"

Som mamma blir man ju lite fundersam, tänker på hur bergarbete sliter på kroppen mm, poängtar att det är ett arbete som kräver stor noggrannhet osv. Sedan kan man ju undra om det är rätt grund för ett yrkesval att man gillar arbetsbyxor ... hur snygg man nu än är i dem ... men jag kanske ska byta yrke ... ;-)

4 kommentarer:

  1. Bergsprängare! Vilken tuff och cool tjej du har! Det tycker jag låter som ett bra val. Vet dessutom att man får rätt bra pröjs som bergsprängare. Kräver nog inte så mycket fysiskt styrka som man kanske kan tro. Det handlar om att använda huvuvdet och räkna ut så att allt går som det är tänkt. Hälsa henne lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tror minsann att det hänger ett par rödsvarta arbetsbyxor även här hemma hos mig... Hon kanske skulle bli trädgårdmästare? ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Dottern blev nöjd över Lenas kommentar, även om hon blev lite förvånad över att kommentar kommit på min blogg! "Har du skrivit om det?!"

    Jaa du Ronja det är konstiga lustar som väckts i mig... Jag har nog aldrig arbetat så i trädgården och av egen fri vilja dessutom.

    Kram på er!

    SvaraRadera