tisdag 21 april 2009

Ödeshusgubbar

Blev så glad! Pratade med en av vakterna på jobbet i måndags (när min hjärna tyckte att jag fortfarande skulle vara ledig och därför inte påminde mig om att ta med mitt passerkort). Vi började prata trädgård ... förstår inte varför ... ;-). Hur som helst, hon berättade om jordgubbsplantor som hon tagit vid ett hus som stått öde i många år och hur dessa plantor hade spridit sig hos henne. Jag blev givetvis nyfiken och frågade om jag kunde få någon liten planta av henne. Hon var så snäll att hon idag gav mig två små söta plantor :-D.

Någon sa att man ska vara försiktig med jord från andra trädgårdar så att man inte får med snigelägg. Jag tog därför och tvättade av rotsystemet från jord och har ställt dem i vatten över natten. Vet inte om det gör någon skillnad vad beträffar eventuella snigelägg men det är värt ett försök. Jag tror inte de far illa för jordgubbar är ju väldigt tåliga, i somras petade jag ned några jordgubbsrevor revor i krukor som blev stående som de var över vintern och de små plantorna verkar ändå spira.

Det är kul med växter med en egen historia och nu ser jag med spänning fram emot utvecklingen av mina egna "ödeshusgubbar".

4 kommentarer:

  1. Jag har också lärt mig att rotsystemet ska sköljas och att det gott kan stå i vatten ett tag innan plantering. Det är nog säkert att plantera ner dem. Så bra, då vet jag var jag kan åka när jag blir sugen på jordgubbar och mjölk i sommar. Jag tar mjölken med mig ;)

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen, även om jag inte tror att det blir så många gubbar av ödeshusgubbarna i år så har jag några få andra plantor.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Låter som en god idé att skölja bort jorden. Hoppas det blir många gubbar till sommaren!
    Hm... har jag berättat att gubbar med grädde är min andra last...? ;)
    Kraaam!

    SvaraRadera
  4. Ronja, "andra last" ...? Havrekakor, semlor och jordgubbar med grädde, det blir ju tre! Eller menar du att jordgubbar med grädde kommer på andra plats ;-)

    Kram

    SvaraRadera