tisdag 21 april 2009

Skit, bin och burkar

Är väldigt glad:-). Pratade med en f.d. kollega igår och han kan hjälpa mig att fixa halm och framförallt köra hem det till mina framtida täckodlingar, dessutom kan han bidra med hönsgödsel och lite startad kompost med mikroorganismer och maskar :-). Tänk att lite halm och skit kan göra en så glad :-D. Jag ska åka och hälsa på honom på måndag, se lite av hans självhushållning med höns, kaniner, trädgård och bin och även titta på en bikupa han tycker jag ska köpa ... vi får se hur det blir med det ...



Jag har tänkt på detta med bin men vill läsa på lite innan jag bestämmer mig för att börja. Han började med bin för ett år sedan och brinner redan för det och säljer en del honung. Jag har väl mer funderat på lite till husbehov och för att prova hur det är och sedan är det ju bra att få hjälp med pollineringen av fruktträd och andra växter.
Ett annat glädjeämne är att jag troligen lyckats att finansiera en del av jorden jag ska beställa till nästa vecka och det underlättar ju beslutet om den investeringen.


Till min framtida skörd :-) som jag ska odla i jorden jag beställer, behöver jag en hel del glasburkar för inkokning. Inventeringen av jordkällaren visade att jag inte har tillräckligt många burkar på lager (trots flitigt sparande), så förutom att efterlysa burkar hos vänner har jag även kollat upp med grossister. Jag kan göra sambeställning med den f.d. kollegan som behöver burkar till sin honung men det kostar ändå en hel del och de billigare burkarna måste man göra så stora beställningar av.
När det gäller glasburkar av gammal modell med gummiring så verkar faktiskt Ikeas vara de billigaste och där kan jag ju faktiskt välja hur få/många jag vill. Frågan är om deras gummiringar klarar hettan vid inkokning? Fast silikongummi använder man ju in ugnsformar m.m. så det borde inte vara något problem.
Bild på burk från IKEAs hemsida och på biet "A European honey bee" (Apis mellifera) från Wikipedia.

4 kommentarer:

  1. Men, vilken härlig överskrift ! Förstår din glädje till fullo =). Den kollegaen får du ta gott vara på.

    IKEA burkarna kan användas . Vet att någon har frågat om det samma på forumet. Du får leta.

    Ha det bäst, vi pratas. Nu ska jag ut och köpa hagtornsträd .

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag riktigt nyfiken hur du lyckats med finansieringen...please tell us!

    SvaraRadera
  3. Anke, bra att veta att IKEA-burkarna går bra att använda, får försöka att ta mig dit.

    Lena, jag berättar om finansieringen på luren.

    Kram
    Talo

    SvaraRadera
  4. Asch, så hemlighetsfull du är *blink*

    SvaraRadera