torsdag 9 april 2009

Trädgårdsdille

Fattar inte riktigt vad som tagit åt mig. Gick upp klockan åtta i morse för att få läsa lite i trädgårdsboken i lugn och ro innan dottern vaknade ... igår vaknade hon elva ... idag 08:30 ... hrm...

Det regnade så det blev inget arbete i trädgården (så manisk är jag inte!) Läste om djupbäddar och funderade över framtida odlingar och på att ta reda på mer om täckodling. Syrran J ringde för ovanlighetens skull och jag pladdrade på som bara den om olika odlingsmetoder och vad och hur jag skulle odla. Hon blev väldigt hungrig av allt prat om alla goda grönsaker ...

Dottern och jag åkte till väninnan M på spontan middagsbjudning, mycket gott med räktoast till förrätt, ugnsstekt lax till huvudrätt och kladdkaka till efterrätt så magen är mer än nöjd. Började givetvis att prata djupbäddsodling och täckodling med henne och hon kom på att hon hade en trädgårdsbok som bl.a. tog upp detta. Hon gick och hämtade boken och jag blev helt uppslukad och läste högt och hade mig. Till slut sa hon att jag gärna fick låna boken och eftersom hon bor i lägenhet en trappa upp får jag låna den på obestämd tid tills hon har trädgård. (Jag har i och för sig sagt att hon kan få ha en kolonilott hos mig, får se om hon nappar.)

Jag har nog blivit helt knäpp! Jag som alltid varit synnerligen måttligt intresserad av trädgård och trädgårdsskötsel. Jag terroriserar nu mina vänner (och andra som har oturen att komma i min väg) med trädgårdsprat och odlingsfunderingar och ligger vaken på kvällen och funderar på hur jag kan åstadkomma ett bra och billigt växthussubstitut till mina framtida tomatplantor mm. ochägnar också stor tankemöda till hur jag ska kunna förvara/ta om hand om den tänkta resultatet av mina mödor, De senaste dagarnas tänk har resulterat i följande:

ÖNSKAS:
  • Konserveringsmaskin till konservering av det som förhoppningsvis skördas i sommar/höst. (har letat men inte hittat *snyft*)
  • Gamla fönster för att göra fler och riktiga drivbänkar.
  • En rulle byggplast
  • PVC-rör för att göra stommar till polytunnlar
  • Ett lass gödsel
  • Ett lass jord
  • Ett lass torv (har lerjord)
  • En hushållskompost (varmkompost)
  • Att någon hjälper mig att bygga trädgårdkompost.
  • En sommar med soliga dagar och lagom med regn nattetid ;-)

Sa jag att jag fyller år i slutet på maj ... ;-)

4 kommentarer:

  1. Va flitig och inspirerande du låter! Förra året arbetade jag intensivt med alla tänkbara olika sådder. Jag fick väl nåt slags dille jag med då... Men mitt "engångsväxthus" blåste sönder och nu står bara skelettet kvar. Tänkte prova innan jag slog till att köpa ett riktigt växthus. Men jag ska nog nöja mig att plasta in skelettet och fundera ett år till på det riktiga växthuset. Det är liksom förknippat med en massa krav och jag är rädd att det roliga tar slut då...å det vill jag ju inte :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är rätt imponerad av mig själv ;-) Tror just att det handlar om att jag för första gången har en trädgård helt på mina egna villkor utan att det kommer krav från andra. Inte ens några grannar som kan ha synpunkter! Måste komma och kolla på ditt "engångsväxthus".

    SvaraRadera
  3. Om det är din önskelista så får det gärna vara nåt man kan köpa med XP och som din dotter kan köpa!! Kram D.d.

    SvaraRadera
  4. Kära dotter, vad kan man köpa med XP???

    Puss och kram!

    SvaraRadera