lördag 18 april 2009

Växthusbygge

Idag kom väninnan M på besök för att hjälpa mig att sätta ihop det lilla växthuset som jag köpte igår. Innan vi satte igång hann vi ta en slät kopp kaffe, bullarna fick vänta så att vi skulle ha en morot i arbetet ;-). När vi fikade tog M denna vackra bild på taklök som växer på en sten och som jag själv la märke till för första gången. Visst är den fin!

Som synes nedan var det ett riktigt plockepinn. Första halvan tog sin lilla stund då vi fick dra isär det vi redan gjort för att få in nya pinnar där de skulle vara. En del rör man skulle stoppa in andra i var tillbucklade eller trånga av andra anledningar, som tur är har jag en manick för att vidga ringar och den kom till användning ett antal gånger. När vi kom till andra halvan hade vi riktigt bra koll på hur vi skulle gå tillväga så den tog inte många minuter och snart var växthuset färdigmonterat och vi var väldigt nöjda. Dessutom var det faktiskt större än jag antydde igår :-).


Det kändes som om det var en bra idé att ha växthuset på plan mark i vindskyddat soligt läge och där jag har bra uppsikt över det för att ha koll på vattenbehov m.m. därför fick det helt enkelt bli placerat framför magasinet nära uteplatsen (som inte är fikabordet som syns nedan). Det förstör kanske gårdsbilden lite men kändes mest praktiskt om jag ska ha det nere vid landen måste jag nog göra iordning plan mark och en stadig förankringsanordning och det är inte läge för det nu när jag håller på att planera hela den delen. Det var lite roligt att se att det inte tog särskilt lång stund innan det bildades kondens på växthusets insida, det tyder på att det gör sitt jobb. Jag tycker att det verkar vara ett så pass bra växthus, med tanke på priset, att jag imorgon ska köpa mig ett till och ha på andra sidan trappen när jag fått fart på det som är i drivbänken och kan plantera ut det (nu är ju drivbänken i vägen).

När vi var klara var vi förtjänta av en riktig bullfika i solglimtarna mellan molnen. Det blev en del trädgårdsprat, vi gick runt och tittade lite och jag fick ventilera en del av mina planer för trädgården. Det är ju den stora nackdelen med att vara själv, att man inte har någon att bolla idéer och tankar med och då fyller vänner en viktig roll på det planet.
Kollade in i jordkällaren för att få koll på hur mycket burkar jag har och insåg att jag måste skaffa fler. Någon som har överskott på glasburkar med lock (vanliga som man köper sylt och sånt i)? Tages emot med tacksamhet :-) En sak som oroade mig lite var att hyllan som står i jordkällaren hade fått något vitt på sig på vissa ställen, det var som ett pulver när man tog på det. Någon som vet vad det är?
När M åkt för att förbereda sig för kvällens aktiviteter tog jag ut en hög med trädgårdsböcker och plöjde igenom dem för tips och idéer. Jag är fortfarande förvånad över att jag verkar ha blivit så hårt biten av trädgårdsbacillen.

Bilderna på taklöken och de där jag är med är tagna av väninnan M.

3 kommentarer:

  1. Vad mysigt du ser ut ha det! Det jag kallar för "engångsväxthus" är just ett sådant som du införskaffat. Fast som sagt, mitt har bara skelettet kvar eftersom plasten blåste sönder. Men jag ska plasta in det på nåt vänster. Hur vet jag inte, men det löser sig nog :)
    Lycka till med sådden!

    SvaraRadera
  2. Va bra det blev! Det gör säkert nyttan och nöjet. Sätt fast det bra bara om det blåser mycket hos deg =).
    Du är lyckligt lottad som har jordkällare *avis*...men vad det vita är....? Du kan väl slänga ut en förfrågan på Alternativ. Lykke til med tomaterna, och senare skörd och innkok =).

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig nöjd och glad över mitt växthus. Det står relativt skyddat och jag har nu förankrat det. Får hoppas att mitt inte blåser sönder.

    Har slängt ut frågan om det vita i jordkällaren på Alternativ.nu och jag får hoppas att någon vet vad det är.

    Kram
    Talo

    SvaraRadera