fredag 17 april 2009

Växthus och jord

VÄXTHUS
Har länge funderat på detta med växthus och hade tänkt att i år skulle jag göra en polytunnel av elrör och byggplast, men igår köpte jag ett litet miniväxthus på ÖB istället för att prova till mina spirande tomatplantor, det är bara på ca 1 kvm (om ens det), men egentligen skulle jag vilja ha ett riktigt fint på 10-15 kvm men de är ju så dyra *suck*! Det här kostade bara 350:- och imorgon kommer väninnan M och ska hjälpa mig att sätta ihop det, verkar det OK kanske jag köper ett till (har nog för många tomatplantor för ett). Känner att det kan ju vara bra att prova och se om jag tror att jag behöver/har användning för ett riktigt och är så fallet kan jag ju hoppas på rea på riktiga växthus till hösten :-).

JORD
Lika länge om inte längre, har jag funderat på detta med jord. Mina trädgårdsland har legat i träda sedan förra ägaren flyttade hit för sju år sedan. Innan dess var den, enligt vad jag hört, väldigt välskött men nu är landen övervuxna av kungsmynta, smultron och gräs och buskarna är förvildade (även om jag gått lös med sekatören), det är väl bara rabarbern som klarat sig riktigt bra och rabarber gillar jag :-). Jag grävde upp några kvadratmetrar förra året men det är tung lergjord som kräver en hel del bearbetning och tillförsel av kompost och gödsel för att bli lucker och fin. Det få och små grönsaker jag odlade förra året höll jag knappt på att få upp och de jag fick upp hade medföljande lerklump och ogräset satt som fastgjutet, vilket gjorde att det knappt var värt besväret.

Jag står inför några olika alternativ:

Alternativ 1
Täckodling är något som rekommenderas av flera men det tar ju sin lilla tid att få fart på det och det kräver dessutom tillgång till en hel del grönt att gödsla med samt löv och halm eller hö. Löv är väl det jag har gott om ;-). Kompost har jag ännu inte ordnat med. Just nu har jag inga bra kontakter när det gäller halm och hö och eftersom jag inte har gräsklippare med uppsamlare och min fina gamla Klippo är bra på att finfördela får jag inte gröngödsel den vägen utan måste odla det. Förenklat innebär täckodling att jorden täcks av kompost kan man säga, gröngödsel, löv m.m. och överst har man halm mellan sina plantor och halmen täcker jorden vilket gör att fuktigheten behålls och man behöver knappt vattna. Dessutom hindrar halmen det mesta av ogräset kommer upp och det som kommer upp är lätt att få bort eftersom jorden är så lucker. Under ytan arbetar våra vänner maskarna och alla mikroorganismer med att tillverka lucker och fin jord vartefter man tillför nytt material. Detta efterliknar den naturliga förmultningsprocessen och mikroorganismer och maskar får arbeta på det djup där de trivs och frodas bäst. Den stora fördelen med täckodling är att man aldrig gräver :-). Det tar dock ca tre år innan det är i full gång.

Alternativ 2
Djupbädd är också intressant om jag kan köpa kogödsel från någon bonde, men det kräver en hel del grävande i lerjorden och avskalning av den täckande växtligheten för att få bukt med det mesta av den. Djupbädd innebär i korthet att man (när jorden är bar) lägger på kogödsel sedan tar man och gräver upp en remsa av jorden ca ett spadtag djupt och lägger i en skottkärra. Därefter luckrar man upp jordlagret under ytterligare ett spadtag djupt. Sedan gräver du upp jorden i en remsa bredvid och lägger den andra remsans gödselblandade jord över den uppluckrade i den första remsan, luckrar upp underjorden i remsa två och så fortsätter man tills man luckrat upp underjorden i sista remsan och där fyller man sedan på med det man hade i skottkärran från första remsan. Liksom täckodling så är vitsen med de två stegen att se till att mikroorganismer som trivs i det övre jordlagret får stanna där och de som trivs i det undre får vara kvar där. Jorden blir lucker på djupet vilket gör att växternas rötter kan gå långt ned istället för att vara tvugna att sprida sig åt sidorna och det gör att man kan odla tätare och ändå få stora skördar på liten yta. För att bibehålla en lucker jord får man aldrig gå på jorden och därför ska bädden aldrig vara bredare än att du kan nå växterna utan att beträda odlingen. Rekommenderad bredd på en djupbädd är max 1,5 meter och en bädd på 1,5 x 6 meter kan rätt använd täcka grönsaksbehovet för en person under ett år enligt experterna. Eftersom jorden är så lucker går ogräset lätt att rensa bort, men det är klart att låter man det få fäste så får även ogräset djupa rötter. En del gör om hela proceduren nästa år vilket går fortare eftersom jorden är lucker. Andra menar att då man aldrig beträder jorden räcker det med att mylla ned gödsel och kompost i översta jordlagret och det tar knappt någon tid alls.

Alternativ 3
Täcka marken som jag vill odla med tidningar av typ dagstidning och lägga på ett tjockt lager jord och sedan är det bara att sätta igång med odlingarna. Även om jag inte själv har dagstidning så finns det säkert någon i bekantskapskretsen som kan lämna dem till mig istället för till återvinningen. Tidningarna gör att underliggande växtlighet inte tar sig upp genom jorden och till slut ger växterna upp och förmultnar, vilket även tidningarna gör. Finns säkert några överlevare som kämpar sig igenom men det mesta borde duka under ;-). Köpt tillverkad jord (inte uppgrävd åkerjord) har inte så mycket fröskräp i sig så det borde i teorin inte bli fullt så mycket ogräs om man håller efter.

Just nu lutar jag åt att börja med alternativ 3 men att ta i rejält med jord så att det blir som en djupbädd och sedan övergå åt täckodlingshållet. Har jag tillräckligt med odlingsbäddar kan jag odla en del som ger stor grönmassa till gröngödning av landen. Kollade priser på jord idag och det kostar ju en del ... ca 4600:- för ett lastbilslass på ca 14,5 ton ... men å andra sidan kommer jag ju igång utan dröjsmål. Jag behöver ju dessutom jord/jordförbättring till andra områden än grönsakslanden, som exempelvis örtalandet och till de eventuella blommor jag funderar på att plantera.

Jag har gett mig själv helgen att fundera klart och är det någon som har ett antal kassar med dagstidningar som väntar på att komma till pappersåtervinningen så ring mig istället :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar