söndag 26 april 2009

Rabarber och violer

Inte många knop idag ... är magsjuk och har tillbringat merparten av förmiddagen sittandes i husets minsta rum... måste vara maten (som inte imponerade) på kinakrogen i huvudstaden där vi firade sonens 18-årsdag igår. Han visste inte om något innan och visste inte vad de skulle göra i stan. Han blev något förvånad när han såg mig utanför restaurangen. Han var i alla fall nöjd med sin mat och presenten (bidrag till körkort). Tänk att min lilla bebis är myndig nu! Grattis igen gubben! :-D


Det växer så att det knakar nu, orkade som sagt inte göra något men efter besöket tog jag mig en inspektionsrunda i trädgården. Bilden ovan är någon rabarbersläkting (tror jag) som inte verkar kräva någon skötsel alls och ändå frodas den så här?! Det enda jag gjort är att räfsa bort gamla löv.



Rabarbern börjar också veckla ut sina blad, snart är det dags för rabarberpaj ... finns det något godare än de första rabarberpajerna ... *mums*. Jag fick en leverans av vaniljstänger direkt från Madagaskar i vintras så jag ska nog prova att göra äkta vaniljsås i år. Eftersom jag har sex stora stånd så kan jag äta rabarber tills det sprutar ut genom öronen.


Visst är skrynklorna i rabarbern häftiga, kunde inte låta bli att ta med en närbild.



Gräset har börjat sträcka på sig och snart är det dags för årets första klippning. Fick besök av väninnan K med kärlek, båda två ska vara här en hel del i sommar. Hon kom på att hon har en handgräsklippare som hon ska ta hit, det kan ju vara skönt att klippa gräset utan hörselskydd i sommarvärmen ... det kan faktiskt nästan vara meditativt.


Hittade några små violer i slänten, de är ju så söta :-).

1 kommentar:

  1. Oj stackare, magsjuka är ingen roligt åkomma. Hoppas att du piggat på dig!

    SvaraRadera