onsdag 22 april 2009

Ödeshusgubbarna i kruka

Idag var det inte särskilt inspirerande väder och jag tänkte egentligen sätta mig och planera mina framtida odlingsbäddar. Köpte ju fröer igår: Babyleafblandning, bondbönor, vaxbönor, morot svartrot, spenat och gröngödslingsmix samt sättlökar av gullök och vitlök. Tillsammans med de fröer jag redan har hoppas jag på en bra blandning, men jag måste kolla upp vad som trivs med vad och hur jag ska tänka ur växelodlingsperspektiv. Ska försöka att tänka efter före ;-).

Men istället för att sitta med planering kollade jag upp ytterligare en jordleverantör som i och för sig var billigare, deras jord bestod av åkerjord, svartmylla och sand. Är lite skeptisk till åkerjord dels kan det innebära lerjord och dels innehåller det med stor säkerhet en hel del oönskade fröer ... dessutom sa de att jorden i nuläget var för blöt och kall (delvis frusen) att leverera och det kunde dröja några veckor innan leverans var aktuell. Efter att ha rådgjort med min f.d. kollega så lutar jag nog åt att köpa från den leverantör jag först tänkte.




Jag tog i alla fall och planterade mina Ödeshusgubbar i små krukor idag och satte in i växthuset.




Tycker egentligen inte särskilt mycket om gula blommor, men idag var jag glad att påskliljorna lyste nu när solen lyste med sin frånvaro större delen av dagen.

2 kommentarer:

  1. Jooo, gula blommor är ju jättefina! Förr hade vi både påskliljor och pingstliljor på tomten...men det var innan garagebygget påbörjades och innan Husse skaffat sig egen grävmaskin...resten begriper ni ;)

    SvaraRadera
  2. Haloj tjejen! Jag beställer jord från www.täljeträdgårdsprodukter.se. Rekommenderas! Har man beställt därifrån tidigare ringer de upp och frågar vad man vill ha, man beställer och får det hemkört. Kanonbra!!
    Kram på dig!

    SvaraRadera