fredag 24 april 2009

Kompostbygge påbörjat

Idag har jag beställt det omtalade lasset med jord! På måndag förmiddag kommer det 14,5 ton jord, så är det någon som känner sig sysslolös nästa helg så är det bara att komma och hjälpa till att skyffla på.

Den förre ägaren av torpet hade vänligheten att lämna kvar en del saker i magasinet och på tomten. Idag hade jag bestämt mig för att påbörja ett kompostbygge enligt principen "man tager vad man haver". Jag inventerade därför den övertäckta brädhögen och fann där lämpliga brädor och sågbockar. Behövde även stolpar till stöd och bakom mitt utedass hittade jag gärdesgårdsstolpar. Detta fick utgöra grundmaterialet.




Komposten fick sin bredd ifrån brädornas längd och djupet blev en halv brädlängd. Brädorna var inte exakt lika långa men det handlade ju inte om ett precisionsbygge. Trodde att jag hade lämplig skruv hemma, men det hade jag inte... fick bli spik istället men jag tänker förstärka med skruvar senare. Började med att försöka få ned stolparna så gott jag kunde utan slägga. Måttade upp var jag skulle spika och såg till att förborra i plankorna så blev det lite lättare att spika. Som distanser använde jag takläkt som låg på brädhögen, det är ju viktigt att det kan komma in lite luft i komposten.
Ett tips om du ska göra något liknande: när du borrar, märk upp första brädan, lägg nästa bräda under och borra igenom så får du markering som visar var hålen ska vara, då behöver du inte mäta för varje bräda.



Min fogsvans (också kvarlämnad) var i rostigaste laget så för att kapa brädorna fick jag använda min lilla sticksåg, kanske inte det lämpligaste men det fungerade. Nu är i alla fall bakstycke och sidorna klara, återstår två innerväggar så att det blir tre fack och borttagbara fronter. Nu värker det i kroppen efter uträttat arbete, jag är nyduschad (det var rätt svettigt i solen) och rätt nöjd att jag kommit så här långt :-D



Imorgon får min trädgård och kompost vila eftersom jag ska till huvudstaden och fira sonens 18-årsdag och även göra ett besök hos syster yster.

3 kommentarer:

  1. Oj! Det var inget dåligt bygge! Jag är imponerad!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat!! Jag kör också med tre fack. De två yttersta har gångjärn på dörrarna och så har vi satt haspar som lås i överkant och väggkrokar (ungefär som gamla skolkrokar) i nederkant. Bara en skruv i dem så kan man liksom vika bort dem när dörren ska öppnas.

    Mittendörren lyfter man av. Smidigt som 17. Du får komma hit och spana!!

    SvaraRadera
  3. Tackar, tackar! Ja, jag är rätt imponerad själv ;-).

    Reflektioner kring framsidan av komposten kommer i det jag strax ska skriva.

    Ronja, vad syn att jag inte kollade med dig som jag tänkte, jorden är beställd och kommer imorgon förmiddag.

    SvaraRadera